W dniach 25 – 26 czerwca br., w
przeddzień Prezydencji Polski w Radzie Unii Europejskiej w Warszawie i
wybranych miejscach na Mazowszu odbyła się kolejna, już czternasta edycja
Światowej Konferencji Gospodarczej Polonii zorganizowana przez Fundację Polonia
we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego. Około 300
uczestników, przedsiębiorców polonijnych, a także przedstawicieli władz
samorządowych, reprezentantów izb gospodarczych, menadżerów firm prywatnych i
państwowych, instytucji finansowych, funduszy inwestycyjnych uczestniczyło w
Konferencji, której motywem i myślą przewodnią było „Partnerstwo dla
sukcesu” obejmujące następujące cele:
1) udostępnienia uczestnikom
informacji o aktualnej i przewidywalnej sytuacji gospodarczej kraju,
2) wskazania na możliwości
współpracy w sferze wytwarzania, usług, obrotu towarowego oraz inwestycji, a także
3) stworzenia warunków do
zawierania znajomości w bezpośrednich kontaktach z licznym gronem uczestników – polonijnymi przedsiębiorcami ze wszystkich kontynentów oraz
przedstawicielami naczelnych władz i krajowymi przedsiębiorcami.
Dodatkowym, bardzo ważnym celem
tej edycji było:
4) przedyskutowanie formuły organizacyjnej
umożliwiającej stałe współdziałanie polonijnych środowisk gospodarczych poprzez gromadzenie i przekazywanie informacji, doradztwa i różnorodnych
inicjatyw. Już w czasie obrad XIII Konferencji w 2009 r. uczestnicy wskazywali
na potrzebę podjęcia inicjatywy permanentnej współpracy polonijnych środowisk
gospodarczych z krajem.
Tradycyjnie uczestnicy mieli możliwości wysłuchania informacji, jak też
przekazania pytań i swoich opinii bezpośrednio do przedstawicieli władz
naczelnych, zwłaszcza zarządzających polską gospodarką. Tym razem te możliwości
były ograniczone, bowiem część zaproszonych, wiodących urzędów gospodarczych
– z przyczyn nam nieznanych - nie była reprezentowana na Konferencji.
Uczestnicy mogli spotkać się z:
- Sekretarzem Stanu w MSZ dr Janem Borkowskim -
przedstawicielem rządu. Wystąpienie koncentrowało się na przedstawieniu
istotnych elementów w nowym Rządowym Programie Współpracy z Polonią i
Polakami za granicą oraz na działaniach resortu mających na celu
dalszą poprawę wizerunku Polski w świecie.
Zostało ono przyjęte niezwykle
żywo, a czasami wręcz emocjonalnie. Zwracano zwłaszcza uwagę na
sytuację kadrową w placówkach dyplomatycznych, podkreślając, że jest ona
wprawdzie zróżnicowana, ale wymagająca zdecydowani lepszej, fachowej, a
nie tylko „urzędniczej” obsady oraz bardziej efektywnej koordynacji działań
organizacyjno – merytorycznych resortów zarówno w kraju, jak i za
granicą. Gorzkie słowa padły pod adresem konsulatów, gdzie bywają przypadki
zbyt daleko posuniętej biurokracji, świadczącej o braku należytych kompetencji.
- Prof. Danutą Hűbner, przewodniczącą Komisji Rozwoju Regionalnego
Parlamentu Europejskiego, pierwszym polskim
komisarzem w UE ds. Polityki Regionalnej. Pani Minister podejmując temat rozwoju
gospodarczego i modernizacji Polski w Unii Europejskiej w wyczerpującym
zakresie omówiła sytuację gospodarczą w kraju i Unii. Wskazała, że
integracja, w której Polska aktywnie uczestniczy, wnosi jakościową zmianę
w jej znaczeniu i możliwościach współpracy na światowym rynku;
- Krzysztofem Pietraszkiewiczem, Prezesem Związku Banków Polskich i członkiem Rady Europejskiej Federacji Bankowej. Pan Prezes szeroko
omówił temat „Polski sektor bankowy, jako trwały element wsparcia dla
przedsiębiorczości”, doradzając sposoby i procedury postępowania dla
trafnego wyboru partnera finansowego.
W
obszarze bogatej i różnorodnej problematyki, znalazły się tematy dotyczące walorów
rozwoju regionalnego oraz ułatwień inwestycyjnych i ulg podatkowych,
zachęcających do prowadzenia działalności w Specjalnych Strefach
Ekonomicznych.
Na tym
tle – niezwykle interesującym i w zasadzie dominującym segmentem obrad były
wystąpienia samych przedsiębiorców polonijnych z całego świata, m. in. z USA,
Kanady, Niemiec, Izraela, Turcji, a także ze Wschodu - z Ukrainy, Rosji,
Białorusi :
- Prof. Z. Haduch z Meksyku współpracujący z prof.
M. Szczerkiem z Instytutu Technologii i Eksploatacji PIB w
Radomiu nad nowymi technologiami, mówił o efektywności naukowo-wytwórczego
współdziałania i wymiernych zyskach.
- Leszek T. James z USA - właściciel jednej z
czołowych amerykańskich, nowatorskich firm programistycznych -
zatrudniającej kilkuset informatyków, także w Polsce - tworzącej
oprogramowanie do zarządzania przedsiębiorstwami dla głównych gałęzi
przemysłu, bankowości, handlu wskazywał na potrzebę stosowania
nowoczesnych, pionierskich rozwiązań z mobilnym dostępem do krytycznych
danych decyzyjnych w czasie rzeczywistym.
- Maria Olsson – Szwecja, właściciel firmy konsultingowej
– współpracująca z największymi skandynawskimi firmami: ABB,
Premix OY – Finlandia oraz firmami z Norwegii, Kanady, przedstawiciel
firmy EATAS – produkcja energii surowców odnawialnych, inżynier, b.
pracownik naukowy, specjalista najnowocześniejszych technologii
utylizacji, o zawodowym i społecznym autorytecie - podzieliła się swoimi
doświadczeniami w tym obszarze gospodarczej działalności.
- Henryk Lewiński – przedsiębiorca, Prezes
Izraelsko-Polskiej Izby Handlowej w Tel-Avivie, przedstawiał możliwości
międzynarodowej współpracy w okresie kryzysu.
- Ludwik Wnękowicz – z USA -właściciel sieci znanej
firmy DOMA Export – zaprezentował, w oparciu o własne doświadczenia
sposoby obniżania kosztów funkcjonowania firmy i usprawniania sprzedaży
towarów i usług w warunkach zglobalizowanego rynku
- Leopold Płowiecki – Francja, wynalazca, konstruktor i wytwórca
najcieńszej „rurki” „na świecie zastępującej naczynia włosowate. „Polak,
który uratował 100 tysięcy osób”.
Przedsiębiorca, który w Europie nie ma konkurencji, odnosi sukcesy –
łamiąc kanony biznesu – ratuje ludzi; przedstawił swoją drogę do sukcesu.
- Jerzy Konik – przedsiębiorca,
prowadzący wieloletnią działalność gospodarczą – produkcyjną na Ukrainie i
w Polsce. Były prezes MSPPU - dzieląc się swoimi doświadczeniami wskazywał
m. in. na potrzebę usprawniania pracy polskich służb
zagranicznych na Ukrainie.
- Andrzej J. Pogorzelski – prezydent Kanadyjsko-Polskiej Izby Handlowej
w Kolumbii Brytyjskiej – dzielił się spostrzeżeniami dot. zachodzących
zmian na światowym rynku.
- Bożena Rainczuk – Niemcy. Wskazywała, że rozwój
współpracy międzynarodowej, zwiększenie eksportu – uwarunkowane jest
przede wszystkim zmianą wizerunku Polski przez kompetentną i skuteczną
informację, a znakomitą okazją do tego jest rozpoczynająca się
Prezydencja Polski w Unii Europejskiej.
- Roman Czernyak – Rosja, przedstawił ofertę
współpracy w zakresie nowoczesnych komponentów do masy asfaltowej,
zdecydowanie poprawiających bezpieczeństwo na drogach;
- Andrzej Jakubowski – Indonezja,
podzielił się z uczestnikami doświadczeniami z prowadzonej działalności
gospodarczej i przybliżył możliwości współpracy importowo-eksportowej
oraz potencjał rynku;
- Anna Gok – Czerwińska –Turcja,
zaprezentowała swoją firmę, wskazując na niewykorzystane możliwości
współpracy na rynku tureckim.
- Krzysztof Szymanowski – polski przedsiębiorca –
firma Dynamax – zwrócił szczególną uwagę uczestników na wytwarzane za
pomocą innowacyjnych technologii nowe produkty. Apelował o wspólne działanie
na rzecz rozwoju nowoczesnych produktów i wypracowanie dla nich własnej
marki.
- Stanisław Komocki – Rosja, Kraj Stawropolski – przy
żywej aprobacie sali przedstawił ofertę współpracy popartą listem od władz
Regionu (w załączeniu)
Wymienione wyżej
niektóre wystąpienia ilustrują wielowątkowość oraz znaczenie poruszanych spraw
w toku dwudniowej Konferencji - jej kuluarach oraz w czasie integracyjnych
spotkań. Wiele z nich zwraca uwagę na to, że prawdziwym problemem nie jest
niechęć Polonii gospodarczej do inwestowania w Polsce, ale brak ułatwień i
pomocy ze strony polskich władz; uważają, że polskie władze, począwszy od
szczebla centralnego po samorządowy, nie mają pomysłu na to, jak wykorzystać
potencjał polonijny, a przecież szczególnie ważne są liczne małe i średnie
przedsiębiorstwa, dlatego trzeba stawiać właśnie na takie podmioty.
Wystąpienia polonijnych przedsiębiorców - ludzi sukcesu, świadczy o
potrzebie kontynuacji tej formy ich integracji sprzyjającej nawiązywaniu
bezpośrednich kontaktów pomiędzy przedsiębiorcami krajowymi i polonijnymi.
Istotną
częścią konferencji było również, praktyczne – ofertowe wskazania poświęcone
gospodarce Regionu Mazowsza, lidera rozwoju regionalnego w Europie Środkowej:
prezentacja Twierdzy w Modlinie i obszarów przeznaczonych pod inwestycje wokół
budowanego lotniska oraz spotkanie z władzami Nowego Dworu Mazowieckiego,
Zakroczymia i Pomiechówka.
Obrady
XIV Światowej Konferencji „Partnerstwo dla sukcesu” potwierdziły, że atutem
Polski i Polaków, w tym przebywających za granicą, jest inicjatywność i
przedsiębiorczość.
Kolejne, czternaste spotkanie,
mimo zasadniczego mankamentu, jakim była nieobecność przedstawicieli naczelnych
władz, w tym Sejmu i Senatu, wskazała na potrzebę zachowania tradycji tego typu
corocznych spotkań, bowiem:
- przedstawiciele polonijnego biznesu otrzymują kompetentną informację o
aktualnej i przewidywanej sytuacji gospodarczej kraju. Pozwala to na zarysowanie możliwości i warunków współpracy ( nie
tylko z biznesem polonijnym, lecz także ich zagranicznymi partnerami) w
sferze kooperacji produkcyjno – handlowej, inwestycji i usług. Rola bezpośrednich kontaktów w
rozszerzaniu współpracy jest najbardziej skuteczna.
- stałym i niezmiernie ważnym czynnikiem osiągania korzystnych efektów
współpracy jest promocja Polski, możliwości jej współpracy
ekonomiczno – handlowej z wykorzystaniem olbrzymiego potencjału środowisk
polonijnych za granicą. Potencjał promocyjny Polaków i Polonii, a
zwłaszcza zajmujących się biznesem i nauką, jest niedostatecznie
wykorzystywany zarówno z uwagi na jego rozproszenie, jak i
niewystarczające zintegrowanie, a przede wszystkim, co dobitnie wykazała
tegoroczna Konferencja – jedynie deklaratywne zainteresowanie tzw.
„kompetentnych, oficjalnych czynników” (z zaproszenia na
konferencję nie skorzystali przedstawiciele resortów gospodarczych, Sejmu
i Senatu).
- podobnie, jak dla biznesu krajowego, poważnym wyzwaniem, ale i szansą,
jest większa koncentracja uwagi i działań na rzecz sprostania
rosnącej konkurencyjności poprzez zapewnienie wzrostu innowacyjności w
procesach produkcji, modernizacji, wprowadzania nowych produktów do ofert
handlowych. A sektor małych i średnich przedsiębiorstw, dominujący w
biznesie polonijnym, jest dobrym miejscem dla rozwoju innowacyjności
produktowej.
- większe i systematycznie rosnące znaczenie w aktywizacji
środowiska gospodarczego Polonii i jego współpracy z krajem, oprócz
dwustronnych i regionalnych izb handlowo – przemysłowych, mają i mieć
powinny polskie placówki dyplomatyczne. W tym względzie sytuacja jest
zróżnicowana, wymagająca lepszej, fachowej, a nie tylko „urzędniczej”
obsady kadrowej oraz bardziej efektywnej koordynacji działań organizacyjno
– merytorycznych resortów gospodarczych i MSZ. Wzorem innych krajów
wysokorozwiniętych powinna być przyjęta zasada, że promocja gospodarki i
nauki polskiej jest (jednym z zasadniczych) głównym kierunkiem polskiej
dyplomacji. Przykłady osiągnięć biznesu polonijnego prezentowane na
Konferencji, wskazujące jak można wypracować bardzo korzystne formy
rozwoju technologicznego i edukacji z finansowym i eksportowym efektem,
przemawiają za tym, że taka współpraca powinna być w centrum
zainteresowania odpowiedzialnych za promocję Polski.
- Rzecz najważniejsza, to system zbierania i wymiany informacji
celem zapewnienia działania permanentnego - współpracy środowisk
gospodarczych Polonii i ich partnerów zagranicznych oraz polskich małych i
średnich przedsiębiorstw. Już w czasie obrad XIII Konferencji w
czerwcu 2009 r., uwzględniając postulaty uczestników Pan Waldemar Pawlak,
Wicepremier i Minister Gospodarki wskazał na potrzebę podjęcia inicjatywy
trwałej, efektywnej współpracy polonijnych środowisk gospodarczych z
krajem.
Dla
spełnienia tego przedsięwzięcia potrzebna jest sprawna i elastyczna struktura
inicjująca oraz wspomagająca ten proces. Celem powołania takiej struktury
jest wypracowanie specyficznych sposobów gromadzenia i przekazu informacji
gospodarczej, doradztwa i wspierania różnorodnych inicjatyw. Sprostanie zadaniu
o tak szerokiej skali, odmienności i publicznego znaczenia – wymaga udziału
administracji państwowej i samorządowej. Spełnić się to może w formie
partnerstwa publiczno-prywatnego stymulującego możliwości stron. Konferencja
potwierdziła potrzebę powołania struktury ciągłego współdziałania. Tworzenie
banku danych i sposobów komunikowania to pierwsze, planowe zadanie. Możliwość
szybkiej, zwrotnej i taniej informacji jest podstawowym czynnikiem skutecznego działania;
musi być jednak wyjątkowo dobrze oprogramowane, aby objąć liczebnie rozległą
różnorodność.
Uczestnicy
Konferencji jednoznacznie poparli przedstawiony projekt utworzenia Kongresu
Polonii Gospodarczej Świata”, i zadeklarowali swój czynny udział w
projektowanym przedsięwzięciu. Ta stała struktura ma ułatwiać międzynarodowe
związki gospodarcze także z krajem i administracją publiczną.
Znaczącym
akcentem – przyjętym z wielkim aplauzem był występ Orkiestry Wojskowej z
Warszawy, a wzorcowe współdziałanie z organizatorami Konferencji gospodarzy
Hotelu „Gromada”, a zwłaszcza deklaracja kierownictwa hotelu o gotowości stałej
współpracy z Polonią i Polakami zza granicy, również sprzyjała atmosferze
integracji.
Tegoroczna
Konferencja wzbudziła duże zainteresowanie wśród przedstawicieli mediów.
Patronami byli: Polska Agencja Prasowa, TVP Polonia, Polskie Radio dla
Zagranicy, Polish Market. W konferencji uczestniczyli liczni przedstawiciele
prasy, radia i telewizji z kraju i zagranicy. Obok patronów medialnych swój
aktywny udział w konferencji zaznaczyli również przedstawiciele TVN CNBC, Radia
dla Ciebie, Klubu Publicystów Polonijnych, Gońca Polskiego z Londynu, Warsaw
Voice, Warsaw Business Journal, Echa Rygi i inni reprezentanci mediów lokalnych,
polonijnych i portali internetowych. Najliczniejszą Polonię reprezentował z
Radia WPNA 1490 USA szef popularnego programu „O nas , dla nas” - znany
dziennikarz radiowy Sylwester Skóra z Chicago.
Zarząd Fundacji Polonia
|